بسم تعالی. حرکت وسیلان قوه تدبر .وتفکر وتامل در دقایق هستی..از قوه لامسه .لمس .ذائقه .چشایی .سمع .شنوایی .بصر .بینایی .شم.بویایی .وحس مشترک باطنی .وعائ نفس ناطقه .صقع نفس .از مصادیق مبرهن .واقع جهان هستی است..میبوید .عاطر اشیائ را مدرک میشود .میبند .میشنود .اضافه .وشرط .مشروط .این.متی .زمین وزمان را محاسبه میکند. از حاسه .به صور ذهنیه .از صور ذهنیه .به مدرکه تعمیم دهنده به فوق تخیل وتوهم . یعنی فاکره .منطبق فکر ومصداق .عینیت تصور وتصدیق نه غیریت.وتوهم..وسیر در اعلا ترین مدارج عقل وخرد ناب.منطبق با حقیقت ذاتی معقول .مورد تصرف عقل ..وحکم عقلانی بر معقولات .در عرصه اسقرائ ودر عرصه نظری ..دود .نشان احراق .اب .نشان .حیات..از نشانهها .ونمایهها از اثر به موثر . شهود نمودن .واین در انواع نوع انسانی ناطق ..مشهود مبرهن است .ودر نفس قدسیه .که لا یشغل شان عن الشان است.شواغل مانع ادراک نفس نفیس قدسی نیست.کالشمس .بشعاعه .نور وحصل نور .لا منفصل الی منبع النور ..نوع نفس ناطقه عامیه شواغل او را از ادراک کلیات تکوین باز دارد .در عین فکور بودن ولی در نفس قدسی .انچه بالتعین فی علم الله میبند .واقع میشود . به هذا هو حق الیقین عین معقول را بذاته ادراک میکند .انچنان که تو در رویا بدون حس وبو ولمس ادراک داری. علم حضوریه به موجودات. به صقع ادراک نفس ناطقه. وجمیع این علوم بذاته .فی ذاته . علم حضوریه به کل موجود در وجود حضرت مقدس نبوی .ص. بالعنایه از ذات حق مفطور شده..و ذات اقدس انحضرت علم به اول واخر دارند.ص. چون منبع علم حضرت خالق وموجد کل موجود تفویظ علم به حضرتش نموده اند .خلافت الهیه تام .جامع .کامل وحقیقت تمام اسمائ الله. واولاد طاهرین ایشان هم بر وصیت .ووراثت منصوص .صاحب اسم مستاثر الهیه اند .به خلافت جامعه .کامله.وزیر خداوند صاحب استخلاف الهیه ذرهای محل .خدشه ندارد.کامل در علم .در سمع .در بصر .وعقل فعال الهیه.هستند.
بازدید : 345
يکشنبه 26 مهر 1399 زمان : 6:39